12.Sınıf Türk Edebiyatı 1.Dönem 2.Yazılı Soruları

1.Özellikle Orhan Veli Kanık ve arkadaşlarının şiirlerinde iç uyum, müzikalite ortadan kalkmış; kuru bir görselliğe dayanan bir şiir, hatta resim-şiir denilebilecek bir tür ortaya çıkmıştır. Oysa şiirde …….…………müzikte olduğu kadar önemlidir.
Bu parçada boş bırakılan yere, düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A. duygu ve akıl B. sezgi ve anlam
C. sözcük ve yoğunluk D. tema ve imge
E. ses ve ahenk

2.Benim bu gidişe aklım ermiyor
Fukara halini kimse sormuyor
Padişah sikkesi selam vermiyor
Kefensiz kalacak ölümüz bizim
Bu dörtlükle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
A) Yarım kafiye kullanılmıştır.
B)Duraklı 11’li heceyle yazılmıştır.
C) Soyutlamaya yer verilmiştir.
D) Satirik nitelikler taşır.
E) Kafiye şeması ‘aaab’ biçimindedir.



3.Beş Hececiler arasında milli kaynaklara yöneliş ve şiirin ilkelerine uyma bakımından …..en başarılı sanatçıdır. ‘Memleket Edebiyatı’ adı verilen ve Anadolu insanının hayatını yansıtmayı amaçlayan hareketin, şiirdeki önemli temsilcilerindendir. Çoban Çeşmesi adlı şiir kitabında bu yönelimin örnekleri vardır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A)Yusuf Ziya Ortaç B)Faruk Nafiz Çamlıbel
C)Orhan Seyfi Orhon D)Halit Fahri Ozansoy
E)Enis Behiç Koryürek

4.Cumhuriyet devri Türk edebiyatında öz şiir hareketini sürdüren şairler arasında……sayabiliriz.
Bu cümlede boş bırakılan yere hangisi getirilemez?
A)Necip Fazıl Kısakürek’i B)Oktay RifatHorozcu’yu
C)Ahmet Muhip Dıranas’ı D)Cahit Sıtkı Tarancı’yı
E)Ahmet Hamdi Tanpınar’ı

5. Enis Behiç Koryürek, Melih Cevdet Anday, Ece Ayhan, Attila İlhan edebiyatımızda farklı şiir anlayışının temsilcileridir.
Bu parçada sanatçısına yer verilmeyen topluluk aşağıdakilerden hangisidir?
A) Beş Hececiler B) Maviciler C) Yedi Meşaleciler
D) Garipçiler E) İkinci Yeniciler
6. (I) 1923- 1940 arasındaki edebi döneme ilk dönem Cumhuriyet edebiyatı denir. (II) Edebiyattaki millileşme ve yerlileşme akımı bu dönemde de etkisini sürdürmüştür. (Ill) Sanatçılar; milli, yerli ve toplumsal temaları işlemeye devam etmişlerdir. (IV) Edebiyatımız bir yandan yerlileşmiş, diğer yandan Batı edebiyatının etkisine açık kalmıştır. (V) Bu dönem şiir anlayışında ölçü ve kafiye, gereksiz unsurlar olarak görülmüştür.
Yukarıda numaralandırılmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışlığı vardır?
A)l B)ll O) III D) IV E)V

7. Yedi Meşalecilerin en başarılı şairi kabul edilir. Arkadaşları şiirden uzaklaşırken ölünceye dek şiire bağlı kalmıştır. Sebil ve Güvercinler, Geçen Zaman, Nefes Almak gibi sür kitapları vardır.
Bu parçada söz edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Osman SabaB) Sabri Esat Siyavuşgil
C) Cevdet Kudret D) Yaşar Nabi Nayır
E) Vasfi Mahir Kocatürk

8. 1940'lardaki toplumsal gerçekçi şairler kuşağının en önemli temsilcisidir. Siyasal sorunları yalın bir dille ortaya koydu, insanların yaşantılarını, öykünmesiz ve gösterişsiz bir dille yansıttı. Yazılarından dolayı birçok kez siyasi soruşturmalar geçirdi ve tutuklandı. Asıl ününü 1959'da Türkiye'deki eğitim sistemini eleştir-mek amacıyla yazdığı "Hababam Sınıfı" adlı kitapla kazandı.
Yukarıdaki söz edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Orhan Kemal B) Rıfat Ilgaz C) Aziz Nesin
D) Necati Cumalı E) Kemal Tahir

9. Her şey yerli yerinde ;masa, sürahi, bardak
Serpilen aydınlıkta dalların arasından
Büyülenmiş bir ceylan gibi bakıyor zaman
Sessizlik dökülüyor bir yerde yaprak yaprak
Yukarıda verilen dörtlükle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)Sarma uyak kullanılmıştır.
B)Somutlamaya başvurulmuştur.
C)Hece ölçüsüyle yazılmıştır.
D)Sözcüklerin çağrışım gücünden yararlanılmıştır.
E)Redif vardır.

10. Aşağıdakilerden hangisi Beş Hececiler topluluğunun sanatçılarından biri değildir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel B) Halit Fahri Ozansoy
C) Enis Behiç KoryürekD) Yusuf Ziya Ortaç
E) Melih Cevdet Anday



11.Yedi Meşalecilerle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A)Sadece yedi heceli nazım biçimlerini kullanmışlardır.
B)İlkeleri, samimilik, içtenlik, canlılık ve devamlı yeniliktir.
C)Beş Hececiler’i eleştirmişler; ama onlardan farklı bir durum ortaya koyamamışlardır.
D)Türk şiirine herhangi bir yenilik getirememişlerdir.
E)Batı edebiyatını özellikle de Fransız edebiyatını takip etmeyi amaçlamışlardır.

12. Aşağıdakilerden hangisi saf şiiri benimsemiş ve bu akımda eserler vermiş sanatçılardan biri değildir?
A)Yahya Kemal Beyatlı B)Ahmet Haşim
C)Ahmet Hamdi Tanpınar D)Necip Fazıl Kısakürek
E)Necmettin Halil Onan

13.Aşağıda toplumcu gerçekçi şiir ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)1930’lu yıllarda ortaya çıkmış, ana ilkeleri Sovyet yazarlar Birliği’nin kongresinde saptanmıştır.
B)Sanatın ne olduğu sorusundan çok ne olması gerektiği sorusuna cevap vermiştir.
C)Türk Edebiyatında Nazım hikmet toplumcu gerçekçiliğin öncüsü olmuştur.
D)İç sıkıntısı, yabancılık ve yalnızlık gibi toplumsal sorunlardan uzak bireysel temalar işlenmiştir.
E)Fütürizm akımından etkilenmişlerdir.

14. Sıladan geliyorsunuz
Ne var ne yok bizim oralarda
Çiçek açmış mı erikler
ipek perdeli pencerenin altında
Bu dörtlük için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)Bir özlem dile getirilmiştir.
B)Teşbih sanatına başvurulmuştur.
C)Ölçü ve uyak yoktur.
D)Üçüncü ve dördüncü dizeler anlamca birbirini bütünlemektedir. E)Birinci dize kurallı bir cümledir.

15.İlk şiirlerinde duygusal, bireysel, romantik bir tutumu vardır. Anlatımı lirik, dili durudur. Daha sonraki şiirleri asıl şiirlerinin şaşırtıcı öncüleridir. Sıralarda etkilendiği gerçeküstücülerin şiirleri gibi ölçüsüz ve uyaksızdır. Geleneksel şiirle edebi sanatlarla, şairanelikle, ölçü ve uyağın sağladığı mekanik ahenkle her türlü bağı koparmıştır. Her türlü sözcüğün şiire girebileceğini göstermiştir. Kimi şiirlerin de bir alay sezilir.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Haşim B) Yahya Kemal C) Orhan Veli
D) Ahmet Hamdi Tanpınar E) Cahit Sıtkı


16. Garipçiler ile ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A)Hece ölçüsünün yanında aruz ölçüsüyle de şiirler yazmışlardır.
B)Şiirde her türlü kurala ve kalıba karşı çıkmışlardır.
C)Şiirlerinde, o zamana kadar işlenmemiş konulara yer vermişlerdir.
D)Edebiyat ilkelerini, ortak çıkardıkları “Garip” adlı yapıtta, Orhan Veli ortaya koymuştur.
E)Şiirlerini yalın bir söyleyişle oluşturmuşlardır.

17. Aşağıdakilerden hangisi “Milli Edebiyat Zevk ve Anlayışını Sürdüren Şiir” akımının özelliklerinden değildir?
A)Milliyetçi bir yapısının olması nedeniyle Türk diline büyük önem verilmiştir.
B)Yabancı dillerin dil kuralları terk edilmiştir.
C)Yabancı sözcükler yerine mümkün olduğunda Türkçe karşılıkları kullanılmıştır.
D)Aruz vezni kullanılmıştır.
E)Millî konulara yer verilmiştir, millî hisler ön plândadır.

18. Önceleri âşık tarzına uygun, çoğunlukla ulusal konuları işleyen lirik şiirler yazdı. 1940′lardan sonra edebiyat tarihi, folklor ve halk edebiyatı araştırmalarına yöneldi. En önemli şiiri “Bu Vatan Kimin?” adlı eseridir.
Yukarıda özellikleri verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Arif Nihat Asya B) Behçet Kemal Çağlar
C) Orhan ŞaikGökyay D) Zeki Ömer Defne
E) Mithat Cemal Kuntay

19. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kişileştirme yapılmıştır?
A) Her gün binlerce öykü kaydediyor Beyoğlu’nun kancık sokakları
B) Şirket kurulurken bana da ortaklık teklif edileceğini sanmıştım.
C) Minicik adam, kalın sesiyle seyircinin dikkatini çekmişti.
D) Bu küçük odaya tıkıldık, kaldık.
E) Yüzünden düşen bin parça, gül biraz!

20.Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının genel özellikleri arasında yer almaz?
A) Atatürk devrimlerinin savunuculuğu yapılır ve bu devrimler yaygınlaştırılmaya çalışılır.
B) Şiirlerde genellikle hece vezni kullanılır.
C) 1930’a kadar Milli Edebiyat çizgisinde gelişir. Bu tarihten sonra toplumcu-gerçekçi bir çizgiye yönelir
D) Tabiat tasvirleri gerçeklikten uzak ve özneldir.
E) Anadolu insanının sorunları eserlerde işlenir.

Yorumlar

Popüler Yayınlar