11. Sınıf Türk Edebiyatı 2. Dönem 2. Yazılı Sınav Soruları ve Cevap Anahtarı



Uyu yavrum,yine şimsek çakıyor,
Şehit baban gelmiş bize bakıyor
Yarasından kızıl kanlar akıyor
Bu yarayı dur bağlayım ninni!
Sen ağlama ben ağlayım ninni!

Gün bitti. Ağaçta neş'e söndü.
Yaprak ateş oldu, kuş da yakut;
Yaprakla kuşun parıltısından
Havzun suyu erguvana döndü

Geçen akşam eve geldim.Dediler:
-Seyfi Baba
     Hastalanmış, yatıyormuş.
                                              -Nesi varmış acaba?
-Bilmeyiz, oğlu haber verdi geçerken bu sabah.
-Keşki ben evde olaydım... Esef ettim, vah vah!

S.1) Aşağıdaki üç şiirin temsil ettikleri anlayış (saf şiir, milliyetçi şiir, manzum hikaye) bakımından hangi anlayışta yazıldıklarını  ve nedenini açıklayınız.12p
1.       Şiir manzum hikaye:bir olay anlatılmaktadır.4
2.      Şiir öz şiir:sanatlı, süslü ve imgeli anlatımı vardır.4
3.      Şiir milliyetçi şiir:milli duygular işlenmiştir.4
                                        
Soru 2- Yukarıdaki şiirler Ziya GÖKALP, Ahmet HAŞİM ve Mehmet Akif ERSOY’a aittir. Hangi  şiir hangi sanatçının olabilir? Eşleştiriniz. (9 puan)


1.şiir:Mehmet akif Ersoy3
2.şiir:Ahmet Haşim3
3.şiir:Ziya gökalp3

Soru 3- Yukarıdaki 3. şiirinuyaklarını, varsa rediflerini bularak uyak düzenini gösteriniz.(12 p)
Baba-acaba:ba’lar tam kafiye 4p
Sabah-vah:ah’lar tam kafiye 4p
Kafiye düzeni:aa,bb 4p

S.4) “Bu akıma bağlı sanatçılar yaşanan zaman yerine geçmiş zaman üzerinde durmuşlar; tarihin her döneminden, özellikle Hint, Mısır, Filistin gibi uzak ve yabancı ülkelerin kültür ve efsanelerinden yararlanmışlar; bu ülkelerin doğa görünümlerine eserlerinde yer vererek egzotik bir hava yaratmışlardır. "Sanat İçin sanat" anlayışının benimsendiği bu akımda şiirin biçimsel özelliklerine de önem verilmiştir.”
                    Bu parçada hangi edebi akımdan söz edilmektedir?5p
                                          PARNASİZM

S.5)   YAZ                                                                                     CENGE GIDERKEN


Ada’nın çamlı, güzel sahili üstünde, zarif
Bir güzel lane-i sevda..bu küçük köşk, bu latif
Yuvanın her tarafından, gece gündüz mürgaan
Pür meserret uçuşurlar ve öterler; o zaman
Bu saadetli, meserretli, güleryüzlü eve
Mütemadi dökülür hep uçuşan bir nağme…
(lâne : yuva,  latif:güzel,hoş,   mürgaan:kuşlar 
meserret: sevinme    mütemadi: sürekli,durmadan)
                                                                                                               
Ben bir Türküm dinim, cinsim uludur.
Sinem, özüm ates ile doludur.
Insan olan vataninin kuludur.
Türk evladi evde durmaz; giderim
         Bu topraklar ecdadımın ocağı;
         Evim, köyüm hep bu yerin bucağı;
         İşte vatan, işte Tanrı kucağı.
         Ata yurdun, evlat bozmaz giderim
   


a)Yukarıdaki şiirlerden hareketle Fecr-i Ati ve Millî Edebiyat ve Fecr-i Ati dönemi şiirlerini  sanat anlayışları ve  dil ve anlatımlarını karşılaştırınız.12p
Fecr-i Ati Şiiri

Aruz ölçüsü ve sanatlı söyleyiş2
Bireysel konular ele alınmış2
Ağır, sanatlı söyleyiş hakim 2
Milli Edebiyat Şiiri

Hece Ölçüsü ve Halk söyleyişleri2
Toplumsal konular ve milliyetçilik düşüncesi2
Sade ve anlaşılır bir dil2







         Soru 6- Aşağıda tanıtılan sanatçıların kim olduklarını  noktalı bölüme yazınız.  (12 puan)



Servet-i Fünun döneminin şiir alanındaki öncüsüdür. İlk şiirlerinde bireysel bir üslubu varken sonradan toplumcu bir şair olmuştur. Gür söyleyişi Atatürk’ü de etkilemiştir.
                        …TEVFİK FİKRET3
Fecr-i Ati döneminin en önemli şairidir. Fransız sembolistlerinin eserlerinden etkilenmiştir. “Piyale” adlı eserinin ön sözünde sanat anlayışının özelliklerini anlatır.
                         AHMET HAŞİM3
Konuşma dili ve hece ölçüsüyle yazılmış şiirleriyle tanınır. Servet-i Fünun edebiyatının popüler olduğu dönemde o, topluluğun edebi görüşlerini benimsemez. Ekonomik yönden sıkıntılı bir çocukluk geçirmiştir. “Cenge Giderken” adlı şiiri oldukça önemlidir.
                 MEHMET EMİN YURDAKUL3
Milli Edebiyat akımının tarih ve edebiyat alanındaki en önemli sanatçısıdır. İstanbul ve Ankara’daki üniversitelerde profesörlük yapmıştır. “Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar” adlı araştırma eseri önemlidir.
                 MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ3

  7-Aruzu Türkçe’ye çok başarılı bir şekilde uygulamış olan üç şairimizin adlarını yazınız.12p
MEHMET AKİF ERSOY 4
YAHYA KEMAL BEYATLI 4
TEVFİK FİKRET 4
8-Aşağıdakilerden hangisi, Tevfik Fikret ile Yahya Kemal'de ortaktır? (6 P)
A)İstanbul'a karşı duyulan sevgiyi dile getirme
B)Divan edebiyatı geleneğini sürdürme
C)Toplum sorunlarını işleme
D)Şiiri düzyazıya (nesre) yaklaştırma
E)Türkçeyi aruza ustalıkla uydurma

9- Aşağıdaki şiirde  “sizler” ve “ben” diye bahsedilenler kimlerdir ,neden yazınız? (10p)

Varın sizler, onlar ile korularda el ele
Gezin, gülün, bir çift bülbül aşkı ile yaşayın;
Yalnız kendi, yalnız kendi ruhunuzu okşayın.
Zavallı ben, elimdeki şu üç telli saz ile
Milletimin felâketli hayatını söyleyim;
Dertlilerin gözyaşını çevrem ile sileyim!..(Benim Şiirlerim)
Sen diye bahsedilen batıyı taklit eden şair ve yazarlar fecr-i ati ve servet-i fünuncularçünkü bireyseldir5p ben ise milli edebiyat anlayışını savunan ve temsil eden yazarlardır çünkü milli ve toplumsal bir anlayışa sahiptir.5p

10-Milli Edebiyat dil, sanat, ve şiir özellikleri yönünden hangi edebiyatın devamıdır, nedenlerini yazınız.10p

Halk edebiyatının devamıdır5p çünkü milli değerlere dayanana bir edebiyat oluşturulmak istenmiş ve gerek dil ve anlatım gerekse yapı özellikleri bakımından halk şiiri özellikleri kullanılmıştır.5p










Yorumlar

Popüler Yayınlar