OTAKÇILAR LİSESİ 2013-2014 YILI 11 TÜRK EDEBİYATI 2.DÖNEM 2.YAZILI SORULARI VE CEVAP ANAHTARI
1.ŞİİR Şimdi anlat bakayım neydi senin hastalığın? -Nezle oldum sanırım, çünkü bu kış pek salgın. Mehmet Ağanın evi akmış, onu aktarmak için Dama çıktım, soğuk aldım, oluyor on beş gün Ne işin var damlarda a sersem desene İhtiyarlık mı nedir, şaşkınım oğlum bu sene Hadi aktarmayayım, kim getirir ekmeğimi Oturup kör gibi namerde el açmak iyi mi? | 2.ŞİİR Akşam yine akşam, yine akşam Bir sırma kemerdir suya baksam Akşam, yine akşam, yine akşam Göllerde bu dem, bir kamış olsam | 3.ŞİİR Uyu yavrum, yine şimsek çakıyor, Şehit baban gelmiş bize bakıyor Yarasından kızıl kanlar akıyor Bu yarayı dur bağlayım ninni! Sen ağlama ben ağlayım ninni! |
1- Yukarıdaki üç şiiri Milli Edebiyat Dönemi şiir anlayışlarından hangilerinde yazıldıklarını ve nereden anladığınızı açıklayınız.? ( 12 puan)
1. Şiir manzum hikaye:bir olay anlatılmaktadır.4
2. Şiir öz şiir:sanatlı, süslü ve imgeli anlatımı vardır.4
3. Şiir milliyetçi şiir:milli duygular işlenmiştir.4
1a) 1.şiiri şekil yönünden inceleyiniz.10p
Nazım birimi:dize2
Ölçü:aruz2
k.örgüsü:aa,bb,cc…..2
konu:bir hastanın taşadıkları2
n.şekli:manzum hikaye2
2- Yukarıdaki şiirler Ziya GÖKALP, Ahmet HAŞİM ve Mehmet Akif ERSOY’a aittir. Hangi şiir hangi sanatçının olabilir? Eşleştiriniz. (6 puan)
1.şiir:Mehmet akif Ersoy2
2.şiir:Ahmet Haşim2
3.şiir:Ziya gökalp2
3-Aşağıdaki boş bırakılan yerleri uygun biçimde tamamlayınız. ( 12 P.)
a)Ahmet Haşim’in gezi yazısı türündeki eseri …Frankfurt Seyahatnamesi…1………….……..…..……………….fıkra ve sohbet türündeki eserleri de Bize Göre…1……..…Gurabahane-i Laklakan…1………, …………….……………....….adıyla yayınlanmıştır.
b)Ömer Seyfettin’in Selanik’te çıkan genç kalemler…1……..………..…….. dergisinde yayınladığı yeni lisan…1…………….……adlı yazısı milli edebiyatın başlangıcı sayılır.
c) Milli edebiyat döneminde eserleri bulunan Ahmet Haşim batı edebiyatından sembolizm…1……..….…..………akımının Yahya Kemal ise …parnasizm…1………..…..…….akımının tesiri altında kalmıştır.
d)M. Emin Yurdakul’un “Ben bir Türk’üm dinim cinsim uludur” dizesiyle başlayan cenge giderken…1……..……………….. adlı şiirine ilk defa…genç kalemler…1……………………… dergisinde yayınlanmış.
e)Milli Edebiyat Döneminde “İslamlaşmak” fikrini savunan dergiler …sebilür reşad…1……sırat-ı müstakim……..……………, ………….……… iken “Türkleşmek” fikrinin propagandacısı…Türk Yurdu Genç kalemler..………………………….dergileridir.
4-Milli Edebiyat Şiiri ile Fecr-i Ati şiirini tabloya göre karşılaştırınız.16p
| Ses ve Ahenk | Tema | Dil ve Anlatım | Yapı |
Fecr-i Ati Şiiri | Aruz ölçüsü ve sanatlı söyleyiş2 | Bireysel konular ele alınmış2 | Ağır, sanatlı söyleyiş hakim 2 | Divan şiiri nazım biçimi ve birimi2 |
Milli Edebiyat Şiiri | Hece Ölçüsü ve Halk söyleyişleri2 | Toplumsal konular ve milliyetçilik düşüncesi2 | Sade ve anlaşılır bir dil2 | Halk şiiri ve Batı Edebiyatı örnek alınır.2 |
5-Milli Edebiyat dil, sanat, ve şiir özellikleri yönünden hangi edebiyatın devamıdır, nedenlerini yazınız.10p
Halk edebiyatının devamıdır5p çünkü milli değerlere dayanana bir edebiyat oluşturulmak istenmiş ve gerek dil ve anlatım gerekse yapı özellikleri bakımından halk şiiri özellikleri kullanılmıştır.5p
6- Aşağıdaki şiirde “sizler” ve “ben” diye bahsedilenler kimlerdir ,neden yazınız? (10p)
Varın sizler, onlar ile korularda el ele
Gezin, gülün, bir çift bülbül aşkı ile yaşayın;
Yalnız kendi, yalnız kendi ruhunuzu okşayın.
Gezin, gülün, bir çift bülbül aşkı ile yaşayın;
Yalnız kendi, yalnız kendi ruhunuzu okşayın.
Zavallı ben, elimdeki şu üç telli saz ile
Milletimin felâketli hayatını söyleyim;
Dertlilerin gözyaşını çevrem ile sileyim!..(Benim Şiirlerim)
Milletimin felâketli hayatını söyleyim;
Dertlilerin gözyaşını çevrem ile sileyim!..(Benim Şiirlerim)
Sen diye bahsedilen batıyı taklit eden şair ve yazarlar fecr-i ati ve servet-i fünuncularçünkü bireyseldir5p ben ise milli edebiyat anlayışını savunan ve temsil eden yazarlardır çünkü milli ve toplumsal bir anlayışa sahiptir.5p
7-Aşağıdakilerden hangisi, Tevfik Fikret ile Yahya Kemal'de ortaktır? (4 P)
A)İstanbul'a karşı duyulan sevgiyi dile getirme
B)Divan edebiyatı geleneğini sürdürme
C)Toplum sorunlarını işleme
D)Şiiri düzyazıya (nesre) yaklaştırma
E)Türkçeyi aruza ustalıkla uydurma
8-Milli Edebiyat sanat anlayışı şiirde dil ve anlatıma nasıl yansımıştır, nedenleriyle yazınız.10p
Milli edebiyatta amaç halkı bilgilendirmek milli duygularını harekete geçirmektir bu yüzden halkın anlayabileceği sadelikte bir dil kullanılmış süslü ağır ve imgeli dil ve anlatımdan kaçınılmıştır.
9- Aşağıdaki iki öğretici metnin yazılış amaçları nelerdir? (10 puan)
a) Bulduğunuz ana düşünceleri dönemin tarihi, sosyal ve siyasi şartları açısından değerlendiriniz.(10 p)
1.METİN
….. Bugün için çağdaşlaşmak demek, zırhlılar, otomobiller, uçaklar yapıp kullanabilmek demektir. Çağdaşlaşmak, yaşama biçimleriyle Avrupalılara benzemek demek değildir. Ne zaman, bilgi ve yapılmış malların alımı için Avrupalılara gereksinim duymadığımızı görürsek, o zaman çağdaşlaştığımızı anlarız. (Ziya GÖKALP)
2.METİN:
….Her şeyden önce şunu itiraf edelim ki, şiirde mana(anlam)dan ne kastedildiğini bilmiyoruz. “Fikir” dedikleri bayağı düşünceler yığını mı, hikaye mi, mazmun mu ve “vuzuh”(açıklık) bunların adi idrake (anlama kabiliyeti) göre anlaşılması mı demektir? Şiir için bunları elzem addedenler (gerekli sayanlar) şiiri, tarih,felsefe, nutuk ve belagat (güzel ve yerinde söz söyleme) gibi bir sürü söz sanatları ile karıştıranlar ve onu asıl çehre ve alaiminde (izlerinde) seçip tanımayanlardır. (Ahmet HAŞİM)
1.metin toplumsal bir amaça sahipken 2.metin sanatsal bir amaç taşımaktadır5p.2.metin fecr-i atiye ait olduğu için o dönemin batıcı, bireysel anlayışını taşımaktadır.1. metin ise milli edebiyat anlayışının ürünü olup çökmekte olan devletin çöküş ve gerileyişini engellemek için aranan çareler hakkında toplumu bilinçlendirmek ve yönlendirmeyi amaçlayan bir metindir.5p
Yorumlar
Yorum Gönder