Sait Faik Abasıyanık'ın Mendil Altında Adlı Hikayesinin Tahlili
* Mendil Altında adlı hikayenin olay örgüsü:
– Bir sicil müdürünün yemekten sonra mindere uzanıp uyumak istemesi,
– Karasineklerden korunmak için cebinden çıkardığı keten mendili yüzüne örtmesi,
– Mendilin altında çocukların okul taksitleri, karısının para için sızlanması,
– İşinden atılan bir memurun durumu,
– Amirleriyle olan ilişkileri, milletvekili seçilme hayali gibi düşüncelerle boğuşması,
– Mendil altında uyumanın mümkün olmadığını anlayınca da uzandığı yerden kalkıp hizmetçiden kahve istemesi
* Mendil Altında adlı hikayede mekan bir devlet dairesidir. Olay dairede bir minderin üzerinde yüzüne mendil örten bir sicil amirinin hayal kurması üzerine kuruludur.
Mendil Altında adlı hikayenin teması: Bir memurun mebusluk düşü.
Mendil Altında adlı hikayede mekan bir devlet dairesidir. Olay dairede bir minderin üzerinde yüzüne mendil örten bir sicil amirinin hayal kurması üzerine kuruludur.
Mendil Altında adlı hikayedeki kişiler: Cavit bey, Müsteşar, Meryem, Cavit Beyin karısı, bir memur,muavin
Mendil Altında adlı hikayedeki zaman: Hikayede devlet dairesinde görev yapan bir sicil amirinin ağustos ayında bir öğle vakti biraz uyumak istemesi ve yüzüne örttüğü mendilin altında kurduğu mebusluk hayali anlatılıyor.
Burada kişi mekan ve olay parçaları birbirini bütünleyen bir yapıda kurgulanmış. Mekan ve kişiler olay örgüsü ile bütünlük oluşturuyor.
Mendil Altında adlı hikayede anlatıcı Hikayede anlatıcı yazardır. 3.tekil şahıs anlatım kullanılmış. Anlatıcı olayı gözlemliyor, gizli bir gölge gibi takip ediyor, sonra kafasının içine girip düşüncelerini okuyor.
Hikayede hakim(ilahi) anlatıcı bakış açısı kullanılmış. Bu tür anlatımda anlatıcı kahramanın bütün davranışlarını, olayın öncesini ve sonrasını bilir, hatta kahramanın aklından geçenleri de okur.
Mendil Altında adlı hikayede dil ve anlatım: Karşılıklı konuşmalarla içinde bulunulan durum ve bu durum karşısındaki tutumlar anlatılmıştır. metinde abartılmamış gerçeklik anlatılmak istenmiştir. cümleler açık ve kısadır. günlük hayatta kullanılan bir dil ile anlatım var. Yapmacıktan uzak bir anlatım var.
Yazar hakkında bilgi:
SAİT FAİK ABASIYANIK
1906 yılında Adapazarı’nda dünyaya geldi.Babası Mehmet Faik
Abasıyanık kereste, ceviz kütüğü üzerine iş yapan bir tüccardı.Dedesi Sait
Ağa’nın Adapazarı’ndaki kahvesi, aydın kişilerin toplantı yeridir.Annesi
Makbule Hanım.Adapazarı ileri gelenlerinden Hacı Rıza Bey’in kızıdır.İstanbul
Erkek Lisesinin onuncu sınıfından Bursa Lisesine nakledildi.Oradan mezun
oldu.Bir süre Edebiyat Fakültesi’de okudu.Babasının isteği üzerine ekonomi
tahsili için İsviçre’ye gitti.Onbeş gün sonra Fransa’ya geçti.Üç yıl orada yaşadı.Geri
dönünce aile mesleği olarak ticaretle uğraştıysa da başarılı olamadı.Fransa’dan
döndükten sonra kısa bir müddet Halıcıoğlu Ermeni Yetim Mektebi’nde Türkçe grup
dersleri öğretmenliği yaptı.
Hikaye yazarlığı onun mümeyyiz vasfı oldu.Bütün ömrünü, bazan
Şişli’de Bulgar Çarşısı’ndaki apartmanında, çoğu zaman da Burgaz adadaki
köşklerinde annesi ile geçirdi. Evlenmedi. Ölümünden sonra evi müze haline
getirildi.Annesi bir Sait Faik Hikaye Armağanı tesis etti.Şiir, roman ve hikaye
türlerinde eser vermiştir.11 Mayıs 1954 salı günü sirozdan öldü.
Eserleri:Semaver, Sarnıç, Şahmerdan, Lüzumsuz Adam, Mahalle
Kahvesi, Havada Bulut, Kumpanya, Havuzbaşı, Son Kuşlar, Alemdağında Var Bir
Yılan, Az Şekerli, Tüneldeki Çocuk, Mahkeme Kapısı(Adliye röportajları).
Kaynak:Türk Edebiyatı Tarihi Hürriyet Gazetesi Yayınları
sf.120
Yorumlar
Yorum Gönder